Bli raskere på 4×4 minutterne med FitnessFiuren-varianten !!

 

Her om dagen løp jeg intervaller på tredemølla… Og planen var klar … de velkjente 4×4 minutterne sto for tur .

Men jeg ville løpe dem enda raskere denne gangen… hmmm …!

Alle som løper denne intervalløkten har gjerne en maksfart som man løper disse 4×4 minutterne på. Og det mest vanlige er jo kanskje at man øker litt for hvert minutt i disse dragene…

Denne gangen prøvde jeg det motsatte… det var en motiverende måte å komme seg raskere frem på faktisk…

 

Se her hva jeg gjorde :

Oppvarming med moderat fart i 10 minutter. Belastningen, eller motbakke gjør du som du pleier.

4×4 minutters drag med 2 minutter rolig oppvarmingstempo mellom dragene.

Jeg tar utgangspunkt i min maksfart… starter med 1,5 km/t raskere enn det jeg vanligvis løper på. Hopper aldri av tredemøllen underveis men justerer isteden ned farten med 0,5 km/t hvert minutt. Da løper du på din «opprinnelige» maksfart kun det siste (4.) minuttet. Du finner raskt ut i løpet av 1 draget om du eventuelt må justere denne nedtrappingen av fart. Bare sørg for at du ikke kommer under din faste hastighet i løpet av de 4 minuttene.

Roer ned til slutt med samme fart , belastning og tid som i oppvarmingen.

Dette er en fin og kanskje helt ny måte å “lure” degselv til å løpe enda raskere på 4×4 minutterne. Bare prøv selv? Begynne med en fart du mest sannsynlig ikke hadde kommet i mål med enda, men ved å gradvis ta ned farten litt, føles dette bedre, og du vil kjenne at du kommer i mål med dragene likevel 😉

Ha en super intervalltrening <3

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg