Hjemmelaget KokosYoghurt

Probiotika er rett og slett noen meget gunstige bakterier som finnes i tykktarmen vår ….også kjent som melkesyrebakterier. Disse finner man i en rekke matvarer, og spesielt i melkeprodukter. Du finner probiotika i fermentert mat (mat som har vært gjennom er gjæring eller syrning med melkesyrebakterier).

Prebiotika er ikke bakterier i seg selv, men selve næringen til bakteriene. Prebiotika er betegnelsen på en gruppe ufordøyelige karbohydrater som stimulerer veksten av de gunstige bakteriene i tykktarmen. Prebiotika er plantefibre som også kalles oligosakkarider… et samlebegrep på sukkerarter satt sammen av 3-10 monosakkarider som fruktose… og polysakkarider som resistent stivelse,kostfibre og glykogen. De går ufordøyd fra tynntarmen og over i tykktarmen, der de spaltes og brytes ned av probiotiske bakterier.

Havre og bokhvete er spesielt gode alternativer når man skal å få i seg prebiotika. Eller generelt gjelder rådet om å spise de grove kornvarene som passer deg. Jeg prøver å få i meg minst et måltid med korn særlig havre hver dag. Da lager jeg foreksempel havregrøt ,yoghurt overnightoats eller «bowls» med hjemmelaget FitnessFiurenGranola som inneholder mye havre, og gjerne litt bokhvete dersom jeg har det tilgjengelig.

Jeg har blitt introdusert for Probioform av OsloRaw på et kurs jeg var hos dem. Dette er en flytende probiotika men det er selvfølgelig fullt mulig å bruke andre typer. Det er viktig at vi tilsetter fruktsukkeret som angitt oppskriften jeg har gitt dere slik at bakteriene i probiotikaen får noe å leve av. Fermenteringsprosessen gjør at sukkeret spises opp over natten, og vi får mindre sukker å fordøye neste morgen… og morgen etter der 😉Fasinerende?

Jeg kommer garantert til å eksperimentere med disse gode bakteriene og dele dette med dere på nettsiden min i fremtiden … for dette er godt for helsen vår ❤

Hjemmelaget Kokos Yoghurt

2 bokser Kokosmelk (800ml)

4 ss Pro Bioform (melkesyrebakterier)

2 poser frosne økologiske Mango eller annen ønsker frukt/bær.

8 Dadler (ta ut stenen)

Smake til med Steviadråper

Alt dette kjøres i blender til en jevn glatt masse. Helles over i en stor tett krukke med lokk og lagres over natten. Holdbarhet er ca 1 uke i kjøleskapet, men tåler å bli med deg på farten i romtemperatur samme dagen du tar den ut av kjøleskapet.

Her er også min «light» versjon CoconutmilkYoghurtOvernightOats

1 boks Lett Kokosmelk (400ml)

2 ss Pro Bioform (melkesyrebakterier)

1 pose frosne økologiske Mango eller Bringebær

4 Dadler (ta ut stenen)

Smake til med Steviadråper vanilje

Alt dette kjøres i blender til en jevn glatt masse. Rør deretter inn:

120gr lettkokte Havregryn (glutenfrie)

40gr knuste Linfrø

Fordeles i 4 porsjonskrukler med lokk og settes i kjøleskap over natten.

Dersom du ikke ønsker havregryn oppi yoghurten anbefaler jeg at du bruker en kokosmelk med høyere fettinnhold … for dersom du bruker lettversjoner vil den ikke bli fast i konsistensen under fermenteringen over natten. Alternativt 60gram Chiafrø eller andre svellende råvarer. Her må du evnt prøve deg frem til riktig tykkelse.

Topping er alltid kreativt 😉 Bare fantasien og lystene setter begrensingene. Hva med Fitness FiurenGranola og BringerbærCoulis … kanskje litt hjemmelaget eller økologisk nøttesmør??

Kos deg og nyt måltidet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg