Todays LEGDAY ….Strong is new sexy !! Hva er egentlig BCAA?

Hurraaa… det er #lørdag !!! Blir våknet og ser at klokken fortsatt er på sekstallet.  Endelig kan vi sove lenge fortsetter minstemann …. Sier du det du 😉 Neppe …jeg spretter rett opp som alltid og er #superklar for en ny dag !!

Proteinbomben min står klar i kjøleskapet (proteinpulver i fløyelsmyk konsistens laget kvelden før)… I dag skal store #muskler i sving så jeg fyller på med litt ekstra #godsaker og #energi .. Just like this … mmmm

Med gerilja på tredemølla tirsdag og samme intensiteten på sykkelintervall i går … blir det godt å finne en litt mer rolig #puls sone i dag…

LEGDAY kalles det som skal skje på trening i dag … det er bare å fylle opp flaska med BCAA … beina står for tur !!! 

Drar opp på trening så fort jeg er klar hjemme …liker best å få unna treningsøktene på morgenen hvis jeg kan.

Begynner med tredemølla, varmer opp i 20 minutter med fart på 7 kmt og bakke på 7% som fungerer fint for meg uten noe særlig puls. Planen er klar i hodet for hva jeg skal igjennom, men tenker meg ut noen alternativer dersom apparatene skulle være opptatt.  Det gikk heldigvis fint  hehe 😉

Her er dagens første øvelses kombinasjon : Den populære Hip Thrust og heftige Leg Press. Starter rolig med lette vekter og 12-15 #reps, annenhver gang. Bygger gradvis på stengene mens jeg etterhvert reduserer på reps til 8-10. De siste 3 settene legger jeg på maks av det jeg klarer…..5-6 reps !! Du klarer ikke flere, da har du ikke tatt på nok motstand… eller hva? På slike harde økter er det lurt å legge på bittelitt ekstra for hver gang … garanterer fremgang da…..   GØY 😉 Husk å ta deg litt pauser innimellom her, det jobbes veldig tungt. Dette er den mest tidkrevende komboen vi skal igjennom i dag.

Jeg vil også si at jeg varierer typer styrkeøkter… neste gang kan det bli supersett …eller kanskje 20-25 reps hehe 😉 

  

Okey da er det videre….  alle kjenner nok denne!! Leg Extension   

Her anbefaler jeg å prøve ut ettbeins versjonen…. fortløpende annenhvert lår 4-5 sett . Jeg legger på 15 kg i dag(finn dine kilo men husk å øke litt for hver økt). Jeg kjenner at den første komboen sitter godt i beina, så her blir det bare å bestemme seg;-) Tar ikke særlig pause her, kun skifte av bein. Begynner med 12 reps, kjenner det godt… BRAAA!! Bare fortsetter med flere sett ….det brenner!!  Også litt til go go go … blir bare 10 reps på 4-5.settet men det gjør INGENTING ….  😉 

 

 

Krabber meg videre til Prone Leg Curl fast bestemt på at det skal tynes også her 😉  Litt rastløs tenker jeg å finne på noe i “pausene” …jepp det blir leggene mine som skal  kjenne de lever (er jo snart tid for å lufte de litt igjen hehe) og gnir meg i hendene 😉 Pause ? hva er det? 😉  Fullfører Prone Leg Curl med 4 tunge sett av 10-12 reps ….digger denne øvelsen som føyer seg inn i rekken av favoritter;-)

  

DENNE tar kaken og er PERFEKT å avslutte “legday” med…  hehe “løper” meg en runde for å samle inn stepkasser til den siste øvelsen. Nå skal det siste skvises ut av rumpe og lår…. Sumo Squat …. ja denne har jeg forelsket meg i rett og slett.

Finner frem den tyngste #kettlebells vi har på huset (eller som du klarer å få med deg til stasjonen du har satt opp)… Ja det er bare å gjøre seg klar langs ett speil… her må jeg faktisk sjekke at jeg har kontroll på #øvingsbildet .  Setter sjøbein oppå stepkassene, strammer tak i alt som kan strammes av #kjernemuskulatur , bryst frem , passer på å ryggen, skuldrene skal godt gjøres å holde til ørene her så det slipper jeg tenke på 😉 Fester blikket fremover og setter igang ….deep deeep deeper herlig!!!  Fullfører 10-12 reps i 5 sett med litt #mageøvelser inninmellom på en #Bosuball jeg fant…. FINITO 😉 😉 

FOR EN PERFEKT START PÅ LØRDAGEN <3 Bare å prøve denne #FitnessFiuren varianten av #legday 😉

 

BCAA  skriver jeg så fint at jeg fyller vannflasken min med før jeg drar på trening… men hva er det for noe? Det finnes et hav av merker og varianter på markedet …men noe har de alle felles : BCAA – Branched Chained amino Acids. Forgrenede #aminosyrer.

Den består av de 3 mest oppbyggende (anabole) aminosyrene som finnes: #leucine som best stimulerer #proteinsyntesen vår (prosessen der proteiner dannes og muskelveksten forekommer), #isoleucine og #valine. Bcaa kan gi lavere #fettprosent og bedre kropps sammensetningen. Mye tyder på at Bcaa i sammensetning med #koffein og riktige #karbohydrater, kan være effektivt for en bedre #utholdenhet . Også etter trening hjelper den mot #muskelstølhet, samt fremmer restitusjonen.  Kortisol er et muskelnedbrytende #hormon vi helst vil holde i sjakk. Bcaa kan bidra til å redusere dette hormonet, samtidig også optimalisere testosteronverdiene…..

Hurraaaa for en fin hormonbalanse og optimal muskelvekst 😉 😉

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg