Denne uken blir det tempoøkter….langintervaller !!

Gjett hvilken løpetur jeg hadde i dag da? En tempoøkt på tredemølla med lange intervaller … Fy søren det var utrolig godt faktisk … trening før jobb er virkelig å anbefale. For å få litt ekstra tid sammen med guttene mine på ettermiddagen er det bare å komme seg opp på morgenen… eller kanskje noen ville sagt “natta” ? Jeg var faktisk på plass på tredemølla kl 0530 i dag… ganske så alene på treningssenteret. Oppvarmingen er alltid gull …særlig om morgenen… våkne litt i kroppen før man fyrer løs !!
Jeg bestemte meg på veien opp til treningssenteret at jeg skulle gå for den tøffeste av mine tre alternativene jeg vil dele med dere i dag… men hadde også i bakhodet at dersom det skulle bli for tøft (etter mange dager med styrketrening for beina i oppkjøringen min til høstens store nyhet “Sterkere bein”), skulle jeg aldri avbryte løpeturen,men da eventuelt gå ned til et lettere alternativ for å få fullført… Lover deg… du blir overrasket når du bare bestemmer deg for noe…. for dette gikk strålende å fullføre 🙂 
Her er mine 3 superduper tempoløpeøkter for ulike nivåer : 
Dersom du ikke er vant med å løpe så mye anbefaler jeg å starte her :
Intervaller: 4 x 6 minutter
Pause rolig jogg i 2 minutter mellom alle dragene der man slipper ned pulsen og henter seg inn…
Intensitet: 82-87% av makspuls
Dere litt mer viderekommende løpere burde prøve denne :
Intervaller: 5 x 7 minutter
Pause rolig jogg i 2 minutter som skal føles godt og energigivende til neste drag…
Intensitet på dragene: 83-93% av makspuls
Er du en aktiv løper er det ikke noe å lure på …velg denne:
Intervaller: 6 x 8 minutter
Pause rolig jogg i 2 minutter mellom hvert drag som vil gjøre deg både fysisk og mentalt forberedt på det som kommer..
Intensitet på dragene: 85-93 % av makspuls.
Uansett hvilken tempoøkt som passer for deg er det like viktig å varme opp i 10-15 minutter før du setter igang … det samme gjelder også for nedtrapping og restitusjon etter fullført løpetrening.
Ha en supereffektiv og god løpetrening…du vil oppleve en fantastisk mestringsfølelse  😉
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg