Mine nøkler til en velfungerende aktiv kropp

Ja da var sommerferien over for denne gang. Helt fantastisk sommer vi har hatt og mange gode minner er skapt. Jeg har koset meg og spist masse god mat… trent jevnlig … selv om det ikke blir like mye som i hverdagen. For progresjon og helårlig sterk kropp trenger vi også litt nedtrapping og lune dager 👍😉❤ Her er mine beste råd når vi nå går mot hverdagen igjen 👌

 

Trene variert kondisjonstrening -intervaller og lengre økter med lav puls. Dette skaper en solid utholdenhet og god forbrenning.

 

Styrketrening – veksler mellom supersett og maksløft. Like viktig som å trene kondisjonen vår trenger vi en sterk muskelmasse, støttemuskulatur og kjernemuskulaturen for å forebygge skader, slitasjer og vondter.

 

Spiser masse grønnsaker- lite kalorier som metter.

 

Bruk rene og magre råvarer av kjøtt ,fugl og sjømat- prøv å unngå ferdigmat – det er ofte tilsatt mye skjult sukker og mettet fett.

 

Vann- her må jeg jobbe litt mer med megselv , starter hvertfall dagen med et stort glass sitronvann. Kanskje vi sammen kan prøve å drikke et stort glass vann 10 minutter før hvert måltid? Vann med kullsyre er et godt alternativ dersom det ikke frister med vann.

 

Holder meg til umettede fettsyrer – avokado, fisk , frø og nøtter er mine «må ha» råvarer her.

 

Avhengig av høyt fiberinnhold i maten min for god tarmbalanse – fiberhusk , grønnsaker, havre mm.

 

Spirulinapulver – gir kroppen kraft og godt immunforsvar.

 

Proteinpulver whey/isolate – en fin måte å supplere med litt ekstra byggeklosser.

 

Bytter ut «onde» sukkeret -her er det ikke noe problem å erstatte med litt søtning eller fruktsukker.

 

Søvn er superviktig – her har jeg en utfordring .. ta søvnen på alvor, minimum 7 timer i døgnet.

 

Lag en ukesplan hver eneste uke- den vil garantert endre litt på seg underveis og uforutsett, men da er det bare å hente seg tilbake igjen. Ukene er som regel alltid forskjellige , derfor anbefaler jeg å lage ny plan hver søndag.

 

Ikke ha badevekt i huset- vekten varierer alltid , det kan være væskeforandringer i kroppen, syklus, muskelmasse m.m. Disse svingningene opplever alle mennesker og veiing vil dermed skape uro.

 

Ta en «timeout» hver eneste dag- selv om du ikke egentlig har tid til dette, det trenger ikke være lange pustepausen , vil det gjøre oss mer velfungerende prestasjonsmessig.

 

Være blid , glad , høflig og sett pris på de små tingene i hverdagen – du får aldri dagene, tiden og opplevelsene tilbake. Make always good Carma 😉

 

Håper dette var til inspirasjon, motivasjon og ettertanke nå når vi tar tak i hverdagen og høsten med nye rutiner.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg