For lite søvn går direkte på treningsprestasjonene våre …!!!

 

De fleste av oss har vel en god forståelse for at søvn er viktig for oss…. både for #helse, #livskvalitet, og #prestasjoner . Vi vet dette det så godt, men likevel er det veldig mange av oss som nedprioriterer søvn gang på gang…

I hele min treningskarriere har jeg naturligvis vært oppmerksom på viktigheten av nok søvn…  meeen jeg har likevel alltid havnet tilbake i den samme rutinen med lite søvn på hverdager som må forsøkes å tas igjen i helgene… særlig etter barna kom til verden <3  Jeg har alltid vært klar over at dette ikke er positivt for treningsresultatene mine …og ja jeg blir minnet på dette stadig …. eller rettere sagt  minner jeg megselv på dette …uten at det hjelper særlig  … trøster meg liksom med at jeg skal ta det igjen når jeg blir gammel… sove kan jeg gjøre når den tid kommer…. 

Hormonet kortisol som jeg har nevnt litt om tidligere …kroppens primære stresshormon… skal ha sine toppnivåer ved måling rundt kl 08-09 på morgenen. Etter en natt uten mat begynner kortisolet å si ifra at kroppen trenger næring og dermed vekke oss. Hormonet kortisol skal gradvis synke utover dagen og nå sine bunnverdier på ettermiddag eller kveld…. for deretter igjen å stige på natten og vekke oss igjen neste morgen.

Kortisol har som en av sine viktige oppgaver å øke blodsukkeret… gi energi… og når blodsukkeret etter en lang natt uten næring er lavt …vekker det oss slik at vi kan få fylt opp energilagrene. Ved for mye stress eller mangel på søvn forstyrres denne balansen og hormonet kommer ut av sin naturlige rytme…. Dermed holdes kortisolnivået forhøyet gjennom dagen. Dette kan blant annet medføre økt søtsug, stimulering til fettlagring…særlig rundt buken og ikke minst bryte ned musklene våre….. det ønsker vi jo ikke når vi bruker så mye tid på å bygge dem opp …. ?

Stress og lite søvn kan gjøre at hormonvariasjonene blir  omvendte. Det kan medføre lave kortisolnivåer om morgenen…som gir lite energi … og høye kortisolnivåer om kvelden som gjør oss rastløse… urolige… og dermed forstyrre evnen til å få sove til natten….

Heldigvis har jeg ikke problemer med å få sovnet om kveldene <3 …

Lite søvn er ekstremt nedbrytende for muskulaturen vår. Testosteron er et viktig hormon for alle som er opptatt av trening… og folkens…. det er mye som tyder på at søvnunderskudd kan føre til en reduksjon i testosteronnivået…. og hva skjer da med muskelmassen som vi trener så hardt for å øke? 

Også var det denne reguleringen av blodsukkeret da….? Her kommer også søvnen vår inn og spiller en avgjørende rolle. For høye nivåer av blodsukker over tid …som kan forekomme av mangel på søvn…kan ha flere negative effekter som f.eks dårligere insulinfølsomhet osv…. Søvnmangel kan gi umiddelbar redusert følsomhet for det blodsukkersenkende hormonet insulin. 

Vi har alle opplevd kroppslige smerter…. og veldig mange sliter også med kroniske skader som kan gi mye vedvarende verk i kroppen. Også her …etter perioder med lite søvn kan inflammasjoner i kroppen øke… og smerter i musklene …. Personer jeg vet om med fibromyalgi kan for eksempel oppleve signifikant mer smerte dagen etter en natt med for lite søvn… Dårligere livskvalitet, treningsresultater og ytelse kan bli resultatet….

For lite søvn har også en evne til å skape stress i kroppen som igjen kan gi kjente hormonelle reaksjoner i kroppen. Stress kan påvirke vårt sympatiske nervesystem… hjeeelp det er mye å tenke over når man velger bort noen timer med søvn … dette kan medføre at organene kan justere opp eller ned sine funksjoner… Så den beste måten vi kan motvirke stress ….er å sove sove sove <3

Om du trener hardt for å øke treningsprestasjonene dine og har satt deg egne mål …. BØR god søvn være en fundamental del av treningsprogrammet ditt !!!!!

Sleep beauty sleeep <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg